سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ {قانونی جدید 1402} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

سهام عدالت طرحی از سوی دولت با هدف کمک به افراد کم درآمد اجرا گردید. ما در این مقاله قصد داریم هرآنچه در مورد سهام عدالت لازم است را شرح دهیم  و اگر می خواهید بدانید سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ و یا روش های آزاد سازی بر اساس قوانین جدید چیست؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

هدف از طرح سهام عدالت

همان طور که بیان شد هدف از ایجاد طرح سهام عدالت کمک و افزایش درآمد برای اقشار کم درآمد جامعه بوده است. سهام عدالت به این گونه است که سهام برخی از شرکت های دولتی به افراد کم درآمد فروخته می شود. این سهام عدالت مانند یارانه های دولتی برای کمک به افراد کم درآمد طبقه پایین جامعه می باشد. از دیگر مزیت های سهام عدالت این است که سهم دولت از شرکت ها کمتر شده و این شرکت ها در انحصار کاملا دولتی نخواهند بود واین امر باعث خواهد شد بخش های تعاونی کشور بیشتر گردد. با خصوصی سازی بخش های دولتی فاصله درآمد افراد کمتر می شود و باعث کم شدن فاصله طبقاتی خواهد شد که این یکی از بزرگترین مزیت های سهام عدالت می باشد. در این طرح در حدود 80 درصد از سهام کارخانه ها و بسیاری از مراکز بزرگ دولتی در بخش خصوصی قرار گرفت.

سهام عدالت متعلق به چه کسانی می باشد؟

 

سهام عدالت متعلق به چه کسانی می باشد؟

بسیاری از افراد این سوال را دارند که سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ برای دریافت سهام عدالت و یارانه ها افراد جامعه را دهک بندی کردند و برای اساس این دهک بندی افراد در شش دهک دسته بندی شدند که این افراد شامل دریافت سهام عدالت می باشد.

تمامی افرادی که سهام عدالت به آن ها تعلق می گیرد شامل موارد زیر می باشند:

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟
 ✔️ مددجویان سازمان بهزیستی
 ✔️ مددجویان کمیته امداد
 ✔️ کارگران با برنامه‌کاری فصلی
 ✔️ مردم روستایی و عشایری‌ها
 ✔️ خبرنگاران کشور
 ✔️ زنان سرپرست خانوار
 ✔️ طلاب و خادمان مسجد
 ✔️ کارمندان و بازنشستگان مراکز دولتی و لشکری و…

 

فراموشی رمز ورود سهام عدالت برای اطلاع از این موضوع با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

نحوه پرداخت سود سهام عدالت

تا این جا در خصوص سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ صحبت شد حال به نحوه پرداخت سود سهام عدالت می پردازیم.

هر فردی که قصد ثبت نام در سهام عدالت و دریافت سود آن را داشته باشد باید به صورت مجزا برای ثبت نام اقدام نماید و سود به حساب سرپرست خانواده ریخته نمی شود. تا سال جاری 49 میلیون سهام دار عدالت وجود دارد که تنها به 43 میلیون آن ها سود واریز شده است و بقیه افراد یا به دلیل نادرست بودن حساب بانکی و یا فوت و دلایل مختلف سودی دریافت نکرده اند. که براساس قانون جدید 1402 سود این افراد در صورت برطرف شدن مشکلشان واریز خواهد شد. همچنین طرحی در دولت در حال تسویب بوده برای افرادی که در دوره اول به هر دلیلی قادر به ثبت نام نبوده و از این سهام جامانده اند تا بتوانند مجدد در این طرح سهام عدالت ثبت نام نمایند.

برای مشاهده وضعیت سهام، افراد می توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir وضعیت سهام خود را مشاهده نمایند. لازم به ذکر است هنوز ثبت نام جدید برای جاماندگان آغاز نشده است.

افراد پس از ورود به سامانه سهام عدالت با وارد کردن کد ملی خود از وضعیت سهام عدالت مطلع می گردند.

 

آزادسازی سهام عدالت

 

آزادسازی سهام عدالت

آزاد سازی سهام عدالت به دو روش مستقیم یا غیر مستقیم انجام می شود. در روش مستقیم خود فرد سهام دار مسئولیت سهام خود را و با دریافت کد بورسی بر عهده دارد و این روش خوبی است برای افرادی که توانایی و دانش این کار را داشته باشند و اگر توانایی و زمان کافی برای مدیریت سهام خود را نداشته باشند روش غیر مستقیم روش مناسب تری می باشد. ر این روش فرد یکی از کارگزاری های نام برده در سامانه سهام عدالت را انتخاب و آن کارگزاری مسئولیت سهام شما را داشته و در نهایت سود سهام عدالت را برای شما واریز خواهند کرد. در این روش شما مسئولیت و مدیریت سهام نداشته و نیاز به دریافت کد بورسی نمی باشید.

فروش سهام عدالت به چه صورت است؟

طبق مصوبه ای که در تاریخ 99/02/30 در شورای عالی بورس صادر شد. اعلام شد تمام اشخاصی که سهام عدالت دارند و قصد فروش این سهام را دارند، می توانند 30 درصد سهام خود را بفروشند. به همین خاطر سهامداران باید به بانکی که در آن حساب دارند و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده اند مراجعه کنند. در این بانک ها فرم و تعهدنامه ای را دریافت می کنند که با تکمیل کردن آن فرم ها و تعهدنامه ها به بانک وکالت می دهند که 30 درصد از سهامشان به بانک تعلق بگیرد. بانک نیز این سهام را از طریق کارگزاری ها بفروش می رساند و مبلغ به دست آمده از این فروش را به حساب اشخاص واریز می کند. 

سهامداری که به بانک وکالت فروش سهام را داده است در زمان واریز پول باید بداند که مبالغی از قبیل کارمزد، مالیات بر فروش و حق العمل کاری را از مبلغ واریزی بابت فروش سهام کسر خواهد شد. 

روش دیگری که سهامدار می تواند از آن برای فروش سهام خود استفاده کند عبارت است از استفاده مستقیم از خدمات کارگزاری، به صورتی که سهامدار می تواند با مراجعه به سایت کارگزاری ها، اقداماتی در جهت فروش سهام خود انجام دهد. در این سایت ها می توانید وضعیت سهام خود را مشاهده کرده و درخواست فروش سهام خود را ثبت کنید. در این پروسه نیازی نیست که حتما اطلاعاتی در قبال فروش سهام یا کد بورسی داشته باشید.

باید در نظر داشته باشید که در زمان فروش حق انتخاب سهم را ندارید و این فروش به صورت کلی صورت می گیرد و شما حق انتخاب ندارید. کارگزاری ها با ایجاد هماهنگی با ناظر بازار تصمیم می گیرند که چه سهمی را در چه برهه زمانی بفروش برسانند.

سهام عدالت ایده ای بود که برای تحقق این موضوع که دولت نقش کمتری در اقتصاد داشته باشد، ایجاد شد. این ایده باعث شد تا مقداری از سهام شرکت هایی که به دولت تعلق دارد به مردم اهدا شد. 

ثبت نام سهام عدالت با کد ملی برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

 

لازم به ذکر است افرادی که برای آزاد سازی سهام عدالت خود اقدام نکنند به صورت پیش فرض از روش غیر مستقیم استفاده کرده اند و دیگر نیاز برای اقدام به آزاد سازی به روش مستقیم وجود ندارد.

بر اساس اطلاعیه و قوانین جدید افرادی که در روش آزاد سازی روش مستقیم را برای سهام خود انتخاب می نمایند دیگر امکان انتقال به روش غیر مستقیم وجود نخواهد داشت.

اطلاعیه

 سهامدارانی که به کمک بانک و کارگزاری ها اقدام به فروش سهام خود کرده اند، می توانند برای حذف فروش خود بر اساس قوانین جدید اقدام نمایند.

 

شرایط وام سهام عدالت چیست؟

سهامداران می توانند در سال جاری با توجه به ارزش سبد های خود در خواست وام نمایند و وام متناسب با ارزش سبد آن ها متفاوت خواهد بود. وام سهام عدالت به صورت کارت اعتباری بوده و افراد با دریافت این کارت می توانند از فروشگاه های طرف قرارداد با بانکی که وام را دریافت نموده اند خرید نمایند.

برخی از مهمترین شرایط دریافت وام به شرح زیر است:

دارای سهام عدالت 500 یا یک میلیون باشد
دارا بودن کارت هوشمند ملی الزامی است
فرد متقاضی باید در سامانه سجام ثبت نام نماید
اگر فرد حتی یکی از سهام خود را بفروشد نمی تواند اقدام به دریافت وام نماید.
داشتن حساب در بانکی که قرار است وام را دریافت نماید.

خلاصه مطلب

سهام عدالت با هدف به کمک افراد کم درآمد و کم کردن فاصله طبقاتی به وجود آمد.حال پرسش پی می آید که سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟  افرادی می توانند سهام عدالت داشته باشند که دارای 6 دهک تعریف شده از سوی دولت باشند، هرچند در این چند ساله ثبت نام جدیدی رخ نداده، اما در دستور کار دولت ثبت نام جدید از جاماندگان می باشد. در قوانین سال جاری افراد می توانند به روش مستقیم یا غیر مستقیم سهام خود را در دست گرفته و مدیریت نمایند. در صورتی نمی دانید جز افرادی هستید که این سهام به شما تعلق می گیرد یا خیر می توانید با کارشناسان طلوع پدیده در ارتباط باشید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

 





:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده , ثبت , نام , سهام , عدالت , با , کد , ملی , نرم , افزار , مالیاتی , مشاوره , مالیاتی , مشاوره , مالیاتی , رایگان , آموزش , حسابداری , سهام , عدالت , بورس ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: